Gaver med fart over feltet:** Klik HER

Der blev kørt race i seks timer og femten minutter, da man på Padborg Park søndag afviklede fjerde og sidste afdeling af Danish Endurance Championship – den danske mini-Le Mans-serie. Og der blev kæmpet hele vejen igennem, for i flere af divisionerne var intet afgjort på forhånd, og i løbets afsluttende fase, var der flere teams, der enten sikrede sig pokaler og mesterskaber eller mistede dem.

Holmgaard Racing havde på forhånd sikret sig titlen i A6-divisionen, men det lå ikke i kortene, at de denne gang ville komme til en let sejr. SCG Racings Porsche var hurtigere, ligesom de to Ginettaer, der blev indsat af dels Legend Motor Co. Dels Perfection Racing Europa også formåede at byde teamets Seat Leon TCR op til dans. Begge de britiske sportsvogne tabte dog terræn, mens SCG Racings Porsche var feltets hurtigste og var på vej stærkt tilbage mod fronten efter et par ikke-planlagte pitstops.

På et tidspunkt havde Porschen været to omgange efter Holmgaard Racing, men fik indhentet de tabte omgange og gik i front, da der var kørt godt fem timer. Men efter et pitstop var en af teamets kørere uheldige og røg af banen, og selv om Porschen blev trukket fri af sandkassen, valgte man at stoppe den videre deltagelse af frygt for, at der var trængt sand ind i vitale dele. Hermed var Holmgaard Racing sikre på sæsonens tredje sejr og tilbagelagde tillige så mange omgange, at man samlet vandt distancemesterskabet.

I N1-divisionen var der kamp om sejren lige til det ternede flag. Blot 7,2 sekunder var der mellem vinderne Team Sørensen Biler og toerne Team Racing IVS, men andenpladsen var mere end rigeligt til, at Team Racing IVS kunne sikre sig mesterskabet.

 

I SP2-divisionen for prototyper stod der længe en kamp mellem Team Padborg Park og JXA Racing. Ikke bare i løbet, men også i mesterskabet, som begge havde mulighed for at vinde. Men da sidstnævnte team med tre kvarter igen fik tekniske problemer med det, man i første omgang troede var en defekt trækaksel, men som siden viste sig at være en ødelagt gearkasse, kunne Team Padborg Park tage titlen.

I A2-divisionen var HT Motorsport tårnhøje favoritter. Det skulle blot slutte i top 6 for at tage titlen, men det var lige ved, at det ikke skete. I løbets anden time opgav bilens motor ævred, og så var gode råd dyre. Men til alt held var et af de konkurrerende teams allerede udgået med et ødelagt forhjulsophæng, og så kunne man låne deres motor, som man brugte tre timer på at montere, inden man kom på banen og blev klassificeret og kunne tage divisionsmesterskabet.

Mini Cart 0

Din kurv er tom