Finaleløbet 05. og 06. oktober - informationer** Klik HER
Udholdenhed var i sin tid en hjørnesten i motorsportens ungdom. Og det er det stadig. Men hvor det for 80 og 90 år siden i sig selv var en prøvelse bare at få mekanikken til at holde og komme i mål, er det i dag nærmest blevet en selvfølgelighed. Nu gælder det om at komme hurtigst muligt i mål. Også selv om løbet går over fire timer.
Og det er netop over fire timer, at løbet går, når Danish Endurance Championship på lørdag indleder sin sæson på Ring Djursland. Så skal der kæmpes på både udholdenhed og hastighed. Men også på teamwork.
Den bakkede racerbane på Djursland sørger for at give kørerne masser af udfordringer, men der vil også blive stillet store krav til mekanikerne i de forskellige teams. Og disse krav er i år større end nogensinde før.
Hen over vinteren har reglementet for Danish Endurance Championship fået den helt store overhaling. De tidligere krav om minimumsvarighed for et tankstop er blevet skrottet til fordel for en ny bestemmelse, hvor det bedste og hurtigste pitmandskab får en endnu større chance for at sikre deres mandskab sejren. Det gælder nu kort og godt om at tanke så hurtigt som muligt. At skifte dæk i samme takt og så ellers få racerbilen tilbage på racerbanen. For det er her, hvor der kæmpes om placeringerne, og hvor der skal køres flest mulige omgange. En ændret klasseinddeling og forskellige tankstørrelser for de forskellige biler skal også medvirke til, at årets mesterskab bliver mere jævnbyrdigt.
De rene prototyper som Jan Lylloffs Peugeot Spider og Nicolaj Spiegelhauers Ginettta kommer således til at køre i en helt ny klasse – præcist som ved Le Mans – når årets første løb skydes i gang på Ring Djursland, mens Holmgaard Racing med deres kraftigt modificerede Seat går efter at gentage sidste års mesterskabstitel.