Gaver med fart over feltet:** Klik HER

At Danish Endurance Championship handler om udholdenhed, blev i den grad understreget ved sæsonens to sidste løb, som blev kørt under Asetek Finaleløbet på Padborg Park. Langt de fleste favoritter løb med de ventede mesterskaber, men der var også nogen, som løb ind i ikke bare kritiske, men også katastrofale problemer.

I tre af de fem divisioner i Danish Endurance Championship var titelkampene åbne. Det gjaldt eksempelvis i DEC division 2, hvor CA Racings Claus Juul Hansen/Andreas Jaes Hansen, begge Hørsholm, gik ind til weekenden med ti points forspring til mærkefællerne fra Dan Agro Racing, Martin Frederiksen/Ole Klitgaard, Odense/Svendborg. Mod slutningen af lørdagens timelange løb så sidstnævnte duo ud til at kunne reducere forspringet, men de endte til sidst med at overtage føringen i tabellen. CA Racings Peugeot RCZ begyndte nemlig med få omgange tilbage at ryge. Tempoet måtte sænkes, og da man faldt ned fra anden- til fjerdepladsen, mistede man mesterskabsføringen.

Søndag var der dog en ny chance, men her gik det endnu værre for Claus Juul Hansen/Andreas Jaes Hansen. Med mindre end et kvarter tilbage opstod der igen tekniske problemer, men denne gang var de så alvorlige, at CA Racings bil ikke kunne fortsætte. Martin Frederiksen/Ole Klitgård understregede deres nyvundne titel ved at tage sæsonens tredje divisionssejr.

I DEC division 3 kom favoritterne også ud for problemer. En sejr i lørdagens heat havde forøget det forspring, som Jonas Holmgaard/Magnus Holmgaard, Aalborg/Silkeborg, havde til Sally Racings Peter Obel/Mikkel Obel, begge Kalundborg, men kort tid efter, at Holmgaard Motorsport i det 38. minut havde sat deres personligt bedste omgangstid, opstod der problemer med holdets Volkswagen Golf TCR. Flere gange stoppede den på banen, men til sidst var det ikke muligt at få liv i racerbilen. Heldigvis for teamet havde man nået at køre en omgang indenfor de sidste ti minutter af løbet, så selv om man blev klassificeret som allersidst i divisionen, gav det tilstrækkeligt med point til at tage mesterskabet.

Den tredje division, hvor intet var afgjort på forhånd, var i DEC division 1 for de mindste biler. Open Mind Racing, Syddjurs Racing og HH Racing var før Asetek Finaleløbet adskilt af blot 40 point, og ingen af de tre teams var suveræne henover weekenden. HH Racing – der var forsvarende mestre – blev noteret for en sejr og en andenplads. Syddjurs Racing scorede en anden- og en tredjeplads, men en løbssejr og en tredjeplads var det, der skulle til, for at Open Mind Racings Martin Buch Bertelsen/Marco Schümann, Darup/Albertslund, kunne tage titlen.

DMF Racings Rasmus Sandvej Juulsen, Lunderskov, var på forhånd mester i DEC division 4. Og godt for det. En kollision i lørdagens løb kostede ikke bare karrosseriskader, men også en ødelagt fælg og et punkteret dæk, og det blev derfor MN Racings Michael Nielsen, USA, som tog løbssejren. I søndagens løb kunne Rasmus Sandvej Juulsen dog notere sig for sæsonens sjette sejr i divisionen.

Valdemar Eriksen Racing havde ligeledes inden Asetek Finaleløbet sikret sig titlen i DEC division 5, men sluttede dog med en sejr til Valdemar Eriksen, Nibe, i lørdagsløbet foran Drive Made Racings Lars E. Pedersen/Mikkel O. Pedersen, Ringsted/Struer. Sidstnævnte duo var også i kamp for sejren i søndagens løb, men her var det Ronnie Bremer, København, som snød alle konkurrenterne og vandt løbet generelt i den nye KTM GT2-sportsvogn, og han gav dermed det østrigske mærke sin første sejr indenfor dansk bilsport.

Uofficielt kæmper de deltagende teams også om et distancemesterskab på tværs af divisionerne. Inden Asetek Finaleløbet var DMF Racing noteret for at have kørt 10,5 km længere end Sally Racings duo Peter Obel/Mikkel Obel, men da far-og-søn-parret havde to gode stabile løb på Padborg Park, endte de med i år i alt at have tilbagelagt 1.047,1 km. DMF Racing, Dan Agro Racing og en anden af Sally Racings biler sluttede med henholdsvis 1.019,0, 1.012,3 og 1.008,5 km.

Mini Cart 0

Din kurv er tom