Gaver med fart over feltet:** Klik HER

Såvel lørdagens som søndagens løb for Danish Endurance Championship på Ring Djursland endte begge med generelle sejre til Team Lindholm Leasings blå Seat Leon med Henrik Bollerslev bag rattet. Men resultatet kunne godt have været anderledes, hvis ikke mange af de deltagende hold var blevet idømt en lang stribe straffe – straffe, som efterfølgende skæmmede specielt søndagens spændende løb.

Lørdagens løb over 50 minutter udløste ni straffe, mens antallet efter det timelange løb søndag var hele 21. Og størstedelen af straffene blev udløst af de specielle regler, som gælder for Danish Endurance Championship. De deltagende biler er inddelt i de fire forskellige klasser ud fra deres hurtighed, og her var der flere hold, som endte med at tilbagelægge Ring Djursland hurtigere end den minimalt tilladte omgangstid, hvilket udløste drive through-straffe. Samtidig skal der foretages et obligatorisk pitstop indenfor et ti-minutters interval midt under løbet, og her var der intet mindre end 15 mandskaber, som i søndagens løb kom for tidligt i pit. Det medførte tidsstraffe på 20 sekunder.

Søndagens løb startede ellers med en god kamp om førstepladsen mellem LWP Racings Ferrari 458 med Gunnar Lisby Kjær og Team Lindholm Leasings Seat Leon med Henrik Bollerslev, men duellen forsvandt hurtigt, da førstnævnte kører blev idømt en stop-and-go-straf for at have overhalet under gul flagzone.

Alligevel var der fortsat spænding i feltet. Både før og efter det obligatoriske pitstop var der en tæt kamp mellem Ferdinand Motorsports Porsche Cayman, som blev kørt af først Jesper Blom og siden Thomas Wulff, og så Rola Racings Ginetta G55, der havde Brian Mikkelsen og Kenneth Løndal som chauffører. Og netop den tætte kamp fik de to teams kørere til at træde lidt hårdere på speederen end godt var, for begge mandskaber måtte indkassere straffe for at have kørt hurtigere end klassens minimalt tilladte omgangstid.

Weekendens løb på Ring Djursland var syvende og ottende afdeling af Danish Endurance Championship, hvor afgørelsen først falder ved finaleweekenden i midt af oktober på Padborg Park. Et forholdsvist skuffende lørdagsløb gjorde, at Syddjurs Racing har tabt gevaldigt terræn i klasse 1, hvor Team Far & Søn og Normann Racing nu blot ligger henholdsvis 10 og 14 point efter dem. Klasse 2 er om noget endnu tættere, for Sally Racing, UP Motorsport og Team Padborg Park er her blot adskilt af fire point, hvorimod Team Lindholm Leasing og LWP Racing fik udbygget deres i forvejen solide forspring i henholdsvis klasse 3 og 4.

I kampen om distancepokalen er alt dog åbent endnu. Nu er det således blot 600 meter (!), der adskiller UP Motorsport og Team Padborg Park i toppen af tabellen.

Mini Cart 0

Din kurv er tom